PD Dr. Laura Froehlich

English

Laura Froehlich Foto: Hardy Welsch

E-Mail: laura.froehlich

Telefon: +49 2331 987-2984

Forschungsinteressen

  • Sozialpsychologie und empirische Bildungsforschung
  • Stereotype über Ethnizität und Gender
  • Kulturvergleichende Perspektiven in der Sozialpsychologie
  • Soziale Identität und Bildungsintegration von Menschen mit Migrationshintergrund

Berufliche Laufbahn

  • Seit April 2025: Vertretungsprofessorin für Sozialpsychologie, Fakultät für Psychologie, FernUniversität in Hagen
  • Seit Aug. 2024: Leiterin der Nachwuchsgruppe "Stereotype Threat", CATALPA, FernUniversität in Hagen
  • April 2021 – Juli 2024: Leiterin der Nachwuchsgruppe „Stereotype Threat“, CATALPA, FernUniversität in Hagen (positive Zwischenevaluation: 11/2023)
  • April 2015 – März 2021: Wissenschaftliche Mitarbeiterin, Lehrgebiet Sozialpsychologie, FernUniversität in Hagen
  • Jan. 2012 – Febr. 2015 : Akademische Mitarbeiterin, Empirische Bildungsforschung, Universität Konstanz

Universitäre Ausbildung

  • 2023: Habilitation und Verleihung der Venia Legendi für das Fachgebiet „Psychologie“ durch die Fakultät für Psychologie der FernUniversität in Hagen
  • 2015 Promotion im Fach Psychologie (Dr. rer. nat.) an der Universität Konstanz
  • 2011: Diplom in Psychologie an der Universität Hamburg, Nebenfach Japanologie
  • 2006:Vordiplom in Psychologie an der Universität Bielefeld

Auslandsaufenthalte

  • Okt. 2013 - Jan. 2014: Forschungsaufenthalt an der Universität Kyoto
  • Sept. 2006 - Aug. 2007: Auslandsstudium an der Sophia University Tokyo

Veröffentlichungen

mehr

Peer-reviewed

Schindler, S., Schuster, C., Olsson, M. I. T., Froehlich, L., Hübner, A.-K., Block, K., . . . Martiny, S. E. (2025). Policy as normative influence? On the relationship between parental leave policy and social norms in gender division of childcare across 48 countries. The British Journal of Social Psychology, 64(2), e12806. https://doi.org/10.1111/bjso.12806

Bick, N., Froehlich, L., Voltmer, J.-B., Raimann, J., Reich-Stiebert, N., Seidel, N., . . . Martin, A. (2024). Virtually isolated: social identity threat predicts social approach motivation via sense of belonging in computer-supported collaborative learning. Frontiers in Psychology, 15. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2024.1346503

Besta, T., Jurek, P., Olech, M., Włodarczyk, A., Kosakowska-Berezecka, N., Bosson, J. K., Froehlich, L., . . . Żadkowska, M. (2024). Measuring collective action intention toward gender equality across cultures. European Journal of Psychological Assessment. Advance online publication. https://doi.org/10.1027/1015-5759/a000857

Landmann, H., Winter, K., Froehlich, L., Klocke, U., Hechler, S., Niesta Kayser, D., Knab, N., Hess, F.M., Bender, R., & Hellmann, J. (2024). Transfer between science and practice: Findings from the Network of Social Psychology on Forced Migration and Integration. Z'Flucht, 24(1), 1-14. https://doi.org/10.5771/2509-9485-2024-1-1

Froehlich, L., & Weydner-Volkmann, S. (2024). Adaptive interventions reducing social identity threat to increase equity in higher distance education. Journal of Learning Analytics, 1–12. https://doi.org/10.18608/jla.2024.8301

Thorsteinsen, K., Heijens, M., Parks-Stamm, E. J., Froehlich, L., & Martiny, S. E. (2024). The role of gender, stress, and social support in parents' pandemic well-being: A cross-national study. Family Relations. Advance online publication. https://doi.org/10.1111/fare.13018

Saxler, F. M., Dorrough, A. R., Froehlich, L., Block, K., Croft, A., Meeussen, L., . . . Martiny, S. E. (2024). Did descriptive and prescriptive norms about gender equality at home change during the COVID-19 pandemic? A cross-national investigation. Personality & Social Psychology Bulletin. Advance online publication. https://doi.org/10.1177/01461672231219719

Thoma, M., Froehlich, L., Hattesohl, D. B. R., Quante, S., Jason, L. A., & Scheibenbogen, C. (2024). Why the psychosomatic view on Myalgic Encephalomyelitis/Chronic Fatigue Syndrome is inconsistent with current evidence and harmful to patients. Medicina, 60(1), 83. https://doi.org/10.3390/medicina60010083

Peo, L.-C., Wiehler, K., Paulick, J., Gerrer, K., Leone, A., Viereck, A., Haegele, M., Stojanov, S., Warlitz, C., Augustin, S., Alberer, M., Hattesohl, D. B. R., Froehlich, L., Scheibenbogen, C., Jason, L. A., Mihatsch, L. L., Pricoco, R., & Behrends, U. (2023). Pediatric and adult patients with ME/CFS following COVID-19: A structured approach to diagnosis using the Munich Berlin Symptom Questionnaire (MBSQ). European Journal of Pediatrics, 1–12. https://doi.org/10.1007/s00431-023-05351-z

Steiner, S., Fehrer, A., Hoheisel, F., Schoening, S., Aschenbrenner, A., Babel, N., Bellmann-Strobl, J., Finke, C., Fluge, Ø., Froehlich, L., Goebel, A., Grande, B., Haas, J.-P., Hohberger, B., Jason, L. A., Komaroff, A. L., Lacerda, E., Liebl, M., Maier, A., . . . Scheibenbogen, C. (2023). Understanding, diagnosing, and treating Myalgic Encephalomyelitis/Chronic Fatigue Syndrome - State of the art: Report of the 2nd international meeting at the Charité Fatigue Center. Autoimmunity Reviews, 103452. https://doi.org/10.1016/j.autrev.2023.103452

Froehlich, L., Niedrich, J., Hattesohl, D. B. R., Behrends, U., Kedor, C., Haas, J.-P., Stingl, M., & Scheibenbogen, C. (2023). Evaluation of a webinar to increase health professionals’ knowledge of Myalgic Encephalomyelitis/ Chronic Fatigue Syndrome (ME/CFS). Healthcare, 11(15), 2186. https://doi.org/10.3390/healthcare11152186

Froehlich, L., Bick, N., Nikitin, J., & Martiny, S. E. (2023). Social identity threat is related to ethnic minority adolescents’ social approach motivation towards classmates via reduced sense of belonging. Social Psychology of Education. Advance online publication. https://doi.org/10.1007/s11218-023-09800-3

Reich-Stiebert, N., Froehlich, L., & Voltmer, J.-B. (2023). Gendered mental labor: A systematic literature review on the cognitive dimension of unpaid work within the household and childcare. Sex Roles. Advance online publication. https://doi.org/10.1007/s11199-023-01362-0

Froehlich, L., Brokjøb, L. G., Nikitin, J., & Martiny, S. E. (2023). Integration or isolation: Social identity threat relates to immigrant students’ sense of belonging and social approach motivation in the academic context. Journal of Social Issues, 79(1), 264–290. https://doi.org/10.1111/josi.12548

Froehlich, L., Sassenberg, K., Jonkmann, K., Scheiter, K., & Stürmer, S. (2023). Student diversity and e‐exam acceptance in higher education. Journal of Computer Assisted Learning, 39(4), 1196–1210. https://doi.org/10.1111/jcal.12794

Kosakowska-Berezecka, N., Bosson, J. K., Jurek, P., Besta, T., […], Froehlich, L., […], & Żadkowska, M. (2022). Gendered self-views across 62 countries: A test of competing models. Social Psychological and Personality Science. Advance online publication. http://doi.org/10.1177/19485506221129687

Bick, N., Froehlich, L., Friehs, M.-T., Kotzur, P. F., & Landmann, H. (2022). Social evaluation at a distance – Facets of stereotype content about student groups in higher distance education. International Review of Social Psychology, 35(1), 12. DOI: http://doi.org/10.5334/irsp.686

Froehlich, L., Mok, S. Y., Martiny, S. E., & Deaux, K. (2022). Stereotype threat effects for Turkish-origin immigrants in Germany: Taking stock of cumulative research evidence. European Educational Research Journal, 21(2), 330-354. https://doi.org/10.1177/1474904118807539

Froehlich, L., Tsukamoto, S., Morinaga, Y., Sakata, K., Uchida, Y., Keller, M. M., Stürmer, S., Martiny, S. E., & Trommsdorff, G. (2022). Gender stereotypes and expected backlash for female STEM students in Germany and Japan. Frontiers in Education, 6. https://doi.org/10.3389/feduc.2021.793486

Dorrough, A. R., Froehlich, L., & Eriksson, K. (2022). Cooperation in the cross-national context. Current Opinion in Psychology, 44, 281–285. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2021.10.006

Froehlich, L., Hattesohl, D. B. R., Cotler, J., Jason, L. A., Scheibenbogen, C., & Behrends, U. (2022). Causal attributions and perceived stigma for Myalgic Encephalomyelitis/Chronic Fatigue Syndrome. Journal of Health Psychology, 27, 10, 2291-2304. https://doi.org/10.1177/13591053211027631

Froehlich, L., Hattesohl, D. B. R., Jason, L. A., Scheibenbogen, C., Behrends, U., & Thoma, M. (2021). Medical care situation of people with Myalgic Encephalomyelitis/ Chronic Fatigue Syndrome in Germany. Medicina, 57(7), 646. https://doi.org/10.3390/medicina57070646

Olsson, M. I. T., Froehlich, L., Dorrough, A. R., Glöckner, A., & Martiny, S. E. (2021). The hers and his of prosociality across 10 countries. British Journal of Social Psychology, 60(4), 1330-1349. https://doi.org/10.1111/bjso.12454

Bosson, J. K., Vandello, J. A., Jurek, P., Kosakowska-Berezecka, N., […], Froehlich, L., […], Zukauskiene, R. (2021). Psychometric properties and correlates of precarious manhood beliefs in 62 nations. Journal of Cross-Cultural Psychology, 52(3), 231-258. https://doi.org/10.1177/0022022121997997

Granderath, J. S., Martin, A., & Froehlich, L. (2021). The effect of participation in adult education on life satisfaction of immigrants and natives – a longitudinal analysis. Journal of Happiness Studies, 22, 3043-3067.https://doi.org/10.1007/s10902-020-00340-7

Mok, S. Y., Bakaç, C., & Froehlich, L. (2021). My family’s goals are also my goals – The relationship between collectivism, utility value, and learning and future career goals of international university students. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 21, 355-378.https://doi.org/10.1007/s10775-020-09447-y

Froehlich, L., Dorrough, A. R., Glöckner, A., & Stürmer, S. (2021). Similarity predicts cross-national social preferences. Social Psychological and Personality Science, 12(8), 1486-1498. https://doi.org/10.1177/1948550620982704

Dorrough, A. R., Olsson, M. I. T., Froehlich, L., Glöckner, A., & Martiny, S. E. (2021). Does she compensate the victim while he punishes the perpetrator? No gender differences in anonymous economic games across 11 nations. Journal of Behavioral Decision Making, 34(2), 261-274. https://doi.org/10.1002/bdm.2208

Granderath, J. S., Martin, A., Froehlich, L., & Stürmer, S. (2021). Identification through education: Exploring the effects of adult education on national and ethnic identification of people with migration background in Germany. Journal of Community and Applied Social Psychology, 31(2), 198 - 212. https://doi.org/10.1002/casp.2482

Froehlich, L., Olsson, M. I. T., Dorrough, A. R., & Martiny, S. E. (2020). Gender at work across nations: Men and women working in male‐dominated and female‐dominated occupations are differentially associated with agency and communion. Journal of Social Issues, 76(3), 484-511. https://doi.org/10.1111/josi.12390

Kosakowska‐Berezecka, N., Besta, T., Bosson, J. K., Jurek, P., Vandello, J. A., Best, D. L.,[…], Froehlich, L., […], Žukauskienė, R. (2020). Country‐level and lndividual‐level predictors of men's support for gender equality in 42 countries. European Journal of Social Psychology, 50, 1276 - 1291. https://doi.org/10.1002/ejsp.2696

Martiny, S. E., Froehlich, L., Soltanpanah, J., & Haugen, M. S. (2020). Young immigrants in Norway: The role of national and ethnic identity in immigrants’ integration. Scandinavian Journal of Psychology, 62(2), 312-324. https://doi.org/10.1111/sjop.12594

Froehlich, L., Martiny, S. E., & Deaux, K. (2020). A longitudinal investigation of the ethnic and national identities of children with migration background in Germany. Social Psychology, 51(2), 91–105. https://doi.org/10.1027/1864-9335/a000403

Froehlich, L., & Schulte, I. (2019). Warmth and competence stereotypes about immigrant groups in Germany. PloS One, 14(9), e0223103. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0223103

Stürmer, S., Rohmann, A., Froehlich, L., & van der Noll, J. (2019). Muslim immigration, critical events and the seeds of majority members’ support for radical responses: An interactionist perspective. Personality and Social Psychology Bulletin, 45(1), 133-145. https://doi.org/10.1177/01461672187809

Arpin, S.N.*, Froehlich, L.*, Lantian, A.*, Rudert, S.*, & Stelter, M.* (2017). When “we” or “they” exclude others: Attributing and evaluating ostracism observed in ingroups and outgroups. Comprehensive Results in Social Psychology, 29, 1-23. https://doi.org/10.1080/23743603.2017.1358477. * All authors have contributed equally and are listed in alphabetical order.

Mok, S. Y., Martiny, S. E., Gleibs, I. H., Deaux, K., Froehlich, L. (2017). The interaction of vertical collectivism and stereotype activation on the performance of Turkish-origin high school students. Learning and Individual Differences, 56,
76-84. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2017.05.002

Martiny, S. E., Froehlich, L., Deaux, K., & Mok, S. Y. (2017). Defining ethnic, national and dual identities: Structure, antecedents, and consequences of multiple social identities of Turkish-origin high-school students in Germany. Journal of Community and Applied Social Psychology, 0:1-11. https://doi.org/10.1002/casp.2318

Froehlich, L., Martiny, S. E., Deaux, K., Goetz, T., & Mok, S. Y. (2016). Being smart or getting smarter: Implicit theories of intelligence moderate stereotype threat and stereotype lift effects. British Journal of Social Psychology, 55, 564-587. https://doi.org/10.1111/bjso.12144

Mok, S. Y., Martiny, S. E., Gleibs, I. H., Keller, M. M., & Froehlich, L. (2016). The relationship between ethnic classroom composition on Turkish-origin and German students’ reading performance and sense of belonging. Frontiers in Psychology, 7. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.01071

Froehlich, L., Martiny, S. E., Deaux, K., & Mok, S. Y. (2016). “It’s their responsibility, not ours” –Competence stereotypes and causal attributions for immigrants’ academic underperformance. Social Psychology, 47, 74-86. https://doi.org/10.1027/1864-9335/a000260

Martiny, S. E., Gleibs, I. H., Parks-Stamm, E. J., Martiny-Huenger, T., Froehlich, L., Harter, A.-L., & Roth, J. (2015). Dealing with negative stereotypes in sports: The role of cognitive anxiety when multiple identities are activated in sensoriomotor tasks. Journal of Sport & Exercise Psychology, 37, 379-392. http://dx.doi.org/10.1123/jsep.2014-0284

Martiny, S. E., Mok, S. Y., Deaux, K., & Froehlich, L. (2014). Effects of activating negative stereotypes about Turkish-origin students on performance and identity management in German high schools. International Review of Social Psychology, 3, 205-225. ISSN 0992-986X.

Weitere Publikationen

  • Slavchova, V., Froehlich, L., Stürmer, S. (2018). Die Liebe zu anderen Kulturen. Eine deutschsprachige Skala zur Erfassung von Allophilie (ALLO-15). Zusammenstellung sozialwissenschaftlicher Items und Skalen. https://doi.org/10.6102/zis254

    Froehlich, L. (2016). Trust and risk in changing societies. 13th Meeting of the German-Japanese Society for Social Sciences (GJSSS). ASIEN – The German Journal of Contemporary Asia, 138, 155-157. ISSN 0721-5231.

    Froehlich, L., Martiny, S.E., Uchida, Y., Deaux, K., Mok, S.Y., & Trommsdorff, G. (2015). Negative competence-related stereotypes as a risk for academic underperformance and underrepresentation of negatively stereotyped group members. In M. Kobayashi, G. Trommsdroff, & C. Hommerich (Eds.).Proceedings of the 13th Meeting of the German-Japanese Society for Social Sciences (pp. 250-252). Tokyo, Japan: Deutsches Institut für Japanstudien (DIJ, German Institute for Japanese Studies).

    Mok, S. Y., Froehlich, L., & Scholz, C. (2015). Leistungsminderung durch negative Stereotype im Schulkontext [Performance reduction through negative stereotypes in education]. Lehren & Lernen, 41, 28-31. ISSN 0341-8294 Villingen-Schwenningen: Neckar-Verlag GmbH.

Manuskripte unter Begutachtung

Bick, N., Froehlich, L., Friehs, M.-T., Kotzur, P., & Landmann, H. (2024). Differential predictions of the stereotype content facets in occupational and migrant groups. Manuscript in revision.

Clemens, V., Orifici, M., Froehlich, L., Glöckner, A., & Dorrough, A. R. (2024). Beyond ingroup favoritism: Investigating cross-national social preferences across 25 nations. Manuscript under review.

Manuskripte in Vorbereitung

Orifici, M.C., Gödderz, A., Froehlich, L., Stelter, M., Essien, I., Dorrough, A., & Martiny, S. E. (2022). A cross-national investigation of a gender-related bias of crowds. Manuscript in preparation.

Sobiecki, J., Kosakowska-Berezecka, N., Bosson, J. K., Celikkol, G., de Lemus, S., Estevan-Reina, L., Froehlich, L., Martiny, S. E., & Besta, T. (2024). Cross-cultural analysis of reactions to masculinity threats: Country-level precarious manhood index and responses to masculinity threatening situations. Manuscript in preparation.

Buchbeiträge

mehr Infos

Voltmer, J.-B., Froehlich, L., Reich-Stiebert, N., Raimann, J., & Stürmer, S. (2024). Group cohesion and performance in Computer-Supported Collaborative Learning (CSCL): Using assessment analytics to understand the effects of multi-attributional diversity. In M. Sahin & D. Ifenthaler (Eds.), Advances in Analytics for Learning and Teaching. Assessment analytics in education: Designs, methods and solutions (pp. 113–132). [S.l.]: Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-031-56365-2_6

Froehlich, L., Essien, I., & Martiny, S. E. (2022). Stereotype in Kindergärten und Kindertagesstätten: Theoretische Grundlagen, empirische Evidenz und Interventionsansätze für pädagogisches Fachpersonal. In S. Glock (Ed.), Stereotype in der Schule II: Ursachen und Möglichkeiten der Intervention (1st ed., pp. 137–170). Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH; Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-37262-0_4

Martiny, S. E., & Froehlich, L. (2020). Ein theoretischer und empirischer Überblick über die Entwicklung von Stereotypen und ihre Konsequenzen im Schulkontext. In S. Glock & H. Kleen (Eds.), Stereotype in der Schule (pp. 1–32). Wiesbaden: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-658-27275-3_1

Martiny, S. E., & Froehlich, L. (2018). Integration durch Bildung? Eine sozialpsychologische Analyse vorhandener Hindernisse für Geflüchtete und Jugendliche mit Migrationshintergrund im deutschen Bildungssystem [Integration via education? A social-psychological analysis of obstacles for refugees and immigrants in the German educational system].In A. Rohmann & S. Stürmer (Eds.). Beiträge zur angewandten Psychologie: Die Flüchtlingsdebatte in Deutschland – Sozialpsychologische Perspektiven [Contributions to applied psychology: The refugee debate in Germany – Social-psychological perspectives] (pp. 107-126). Berlin: Peter Lang.

Zinke, N., Stürmer, S., & Froehlich, L. (2016). Validierung einer deutschsprachigen Skala zur multidimensionalen Erfassung von interkulturellen Kompetenzen in der universitären Ausbildung.[Validation of a German-language scale of multicultural competencies in university education]. In M. Krämer, S. Preiser, & K. Brusdeylins (Eds). Tagungsband Psychologiedidaktik und Evaluation XI, 349-358, Herzogenrath: Shaker. ISBN: 978-3-8440-4856-8.

Konferenzbeiträge

mehr Infos

Froehlich, L., Orifici, M., Clemens, V., Dorrough, A., & Glöckner, A. (September 2024). Perceived gender inequality predicts gender stereotypes regarding agency and communion across 25 countries. Talk at the 53rd Congress of the German Psychological Association (DGPs), Vienna, Austria.

Froehlich, L., Orifici, M., Gödderz, A., Stelter, M., Essien, I., Dorrough, A. R., Martiny, S. E. (August 2024). Regional gender stereotypes predict traditional gender ideologies and collective action intentions to support gender equality across 57 countries. Vortrag auf dem 27. internationalen Kongress der International Association for Cross-Cultural Psychology (IACCP), Bali, Indonesia.

Froehlich, L., Orifici, M., Gödderz, A., Stelter, M., Essien, I., Dorrough, A. R., Martiny, S. E. (Juni 2024). Regional gender stereotypes predict traditional gender ideologies and collective action intentions to support gender equality across 57 countries. Vortrag auf der Tagung G*Versity, Bern, Schweiz.

Froehlich, L., et al. (März 2024). Stereotypenbedrohung, Zugehörigkeitsgefühl und soziale Integration von Studierenden in Computer-Supported Collaborative Learning. Vortrag auf der 11. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Potsdam, Germany.

Froehlich, L., Bick, N., Nikitin, J., & Martiny, S.E. (September 2023). Social identity threat is related to ethnic minority adolescents’ social approach motivation via reduced sense of belonging. Talk at the 18th Meeting of the Social Psychology Section of the German Psychological Association (DGPs), Graz, Österreich.

Froehlich, L., Bick, N., Nikitin, J., & Martiny, S.E. (August 2023). Social identity threat is related to ethnic minority adolescents’ social approach motivation. Talk at the General Meeting of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Thessaloniki, Griechenland.

Froehlich, L., Reich-Stiebert, N., & Voltmer, J.-B. (Juli 2023). Gendered mental labor: The cognitive dimension of unpaid work within the household and childcare. Vortrag auf dem 19. General Meeting of the European Association of Social Psychology (EASP), Krakau, Polen.

Froehlich, L. (Mai 2023). Medical care situation and stigmatization of people with ME/CFS in Germany. Vortrag auf der 2. International ME/CFS Research Conference at the Charité Fatigue Center, Berlin.

Froehlich, L., Bick, N., Nikitin, J., & Martiny, S. E. (April 2023). Social identity threat is related to ethnic minority students’ social approach motivation via reduced sense of belonging. Vortrag auf der 23. Norwegian Conference on Social Psychology and Community Psychology, Trondheim, Norwegen.

Niedrich, J., Froehlich, L., & Hattesohl, D. (September 2022). Health professionals’ knowledge of and experience with Myalgic Encephalomyelitis/ Chronic Fatigue Syndrome: Evaluation of a webinar. Vortrag auf dem 52. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Hildesheim.

Froehlich, L., Bick, N., Friehs, M.-T., Kotzur, P., & Landmann, H. (September 2022).

Social evaluation at a distance – Facets of stereotype content of student groups in higher distance education. Vortrag auf dem 52. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Hildesheim.

Froehlich, L, Brokjøb, L. G., Nikitin, J., & Martiny, S. E. (März 2022). Stereotype threat predicts lower social approach motivation of immigrant students in Norway via reduced sense of belonging. Vortrag auf der 9. Virtuellen Konferenz der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF).

Froehlich, L., Tsukamoto, S., Morinaga, Y., Sakata, K., Uchida, Y., Trommsdorff, G., Martiny, S. E., Keller, M. M., & Stürmer, S. (März 2022). Gender stereotypes and expected backlash for women in STEM in Germany and Japan. Vortrag auf der 16. Virtuellen Konferenz der Deutsch-Japanischen Gesellschaft für Sozialwissenschaften (GJSSS).

Froehlich, L., Olsson, M., Dorrough, A. R., & Martiny, S. E. (Oktober 2021). Perceived occupational gender segregation predicts communal and agentic traits associated with jobholders in male- and female-dominated occupations. Vortrag auf dem EASP Virtual Meeting on Social Psychology of Gender.

Froehlich, L., Martiny, S. E., Nikitin, J., Brokjøb, L. G. (August 2021). Stereotype threat predicts lower social approach motivation of students with migration background in Norway via reduced sense of belonging. Vortrag auf der 3. Cultural Diversity, Migration, and Education Conference, Potsdam, Germany (virtual).

Froehlich, L., Olsson, M., Dorrough, A. R., & Martiny, S. E. (Juli 2021). Perceived occupational gender segregation predicts communal and agentic traits associated with jobholders in male- and female-dominated occupations. Vortrag auf der 25. Tagung der International Association for Cross-Cultural Psychology, Olomouc, Czech Republic (virtual).

Froehlich, L., Martiny, S. E., & Deaux, K. (Oktober 2019). The integration of immigrants in European societies: Interrelations, antecedents, and consequences of immigrants’ national and ethnic identities. Vortrag auf der 20. Norwegian Conference on Social Psychology and Community Psychology, Tromsø, Norwegen.

Dorrough, A. R., Froehlich, L., Glöckner, A., & Stürmer, S. (September 2019). The influence of cultural similarity on cross-cultural social preferences. Vortrag auf der 17. Fachgruppentagung Sozialpsychologie, Köln, Deutschland.

Froehlich, L. & Schulte, I. (September 2018). The social climate for immigrant groups from refugee and non-refugee countries in Germany. Vortrag auf dem 51. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Frankfurt.

Stürmer, S. & Froehlich, L (September 2018). Psychological foundations of xenophilia: Personality, motives, context, and culture. Vortrag auf dem 51. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Frankfurt.

Froehlich, L. & Stürmer, S. (July 2018). A cross-cultural investigation of the role of personality traits in the prediction of xenophile and xenophobic orientations. Vortrag auf dem 24. Internationalen Kongress “Multiculturalism in a global perspective: Benefits and challenges” der International Association of Cross-Cultural Psychology (IACCP), Guelph, Kanada.

Froehlich, L. (March 2018). Integrating immigrants and refugees into German society: Taking into account majority and minority perspectives. Vortrag auf dem 14. Meeting “Crisis of democracy? Chances, risks, and challenges – A comparison between Germany and Japan” der Deutsch-Japanischen Gesellschaft für Sozialwissenschaften (GJSSS), Osnabrück.

Froehlich, L., Tsukamoto, S., Uchida, Y., Trommsdorff, G., & Martiny, S. E. (October 2017). Investigations about gender stereotypes about math ability in Germany and Japan. Talk at the workshop “Cross-cultural gender research”, Tromsø, Norway.

Froehlich, L., Martiny, S.E., & Deaux, K. (September 2017). Longitudinal investigations of immigrant students’ multiple social identities in German elementary schools. Vortrag auf dem EASP-SPSSI Joint Meeting „To be both (and more): Immigration and indentity multiplicity”, Woudschoten, Niederlande.

Froehlich, L., Martiny, S.E., & Deaux, K. (September 2017). Longitudinal investigations of immigrant students’ multiple social identities in German elementary schools. Vortrag auf der 16. Tagung der Fachgruppe Sozialpsychologie, Ulm, Deutschland.

Froehlich, L., Stürmer, S., & Barbarino, M.-L. (März 2017). A cross-cultural investigation of the role of personality traits in the prediction of xenophile and xenophobic orientations. Vortrag auf dem Workshop Cross-Cultural Psychology, Bonn, Deutschland.

Froehlich, L., Uchida, Y., Martiny, S. E., Trommsdorff, G. (Juli 2016). Investigations of gender stereotypes about math ability in Germany and Japan. Vortrag auf dem 23. Internationalen Kongress der International Association of Cross-Cultural Psychology (IACCP), Nagoya, Japan.

Froehlich, L., Martiny, S. E., Mok, S. Y., & Deaux, K. (Juli 2016). Stereotype threat effect and ethnic identity processes for Turkish-origin adolescents in Germany. Vortrag auf der Internationalen Tagung Cultural Diversity, Migration and Education, Potsdam, Deutschland.

Zinke, N., Stürmer, S., & Froehlich, L. (Mai 2016). Validierung einer deutschsprachigen Skala zur multidimensionalen Erfassung von interkulturellen Kompetenzen in der universitären Ausbildung. Vortrag auf der 11. Fachtagung für Psychologiedidaktik und Evaluation, Berlin, Deutschland.

Mok, S. Y., Martiny, S. E., Deaux, K., Gleibs, I. H., & Froehlich, L. (März 2016). Vertikaler Kollektivismus von türkischstämmigen SchülerInnen moderiert die Leistung und individuelle Mobilitätsmotivation nach negativer Stereotypaktivierung. Vortrag auf der 25. Fachtagung der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft, Kassel, Deutschland.

Martiny, S. E., Mok, S. Y., Froehlich, L., & Deaux, K. (März 2016). The effects of negative competence stereotypes on the performance of Turkish-origin high school students. Vortrag auf der 25. Fachtagung der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft, Kassel, Deutschland.

Froehlich, L., Martiny, S. E., Uchida, Y,., Deaux, K., Mok, S. Y., & Trommsdorff, G. (Oktober 2015). Negative competence-related stereotypes as a risk for academic underperformance and underrepresentation of negatively stereotyped group members. Vortrag auf der. 13. Tagung der Deutsch-Japanischen Gesellschaft für Sozialwissenschaften (GJSSS) “Trust and Risk in Changing Societies“, Tokyo, Japan.

Froehlich, L., Martiny, S. E., Deaux, K., & Mok, S. Y. (September 2015). Competence stereotypes predict student teachers’ causal attributions for immigrants’ academic underperformance. Vortrag auf der 15. Tagung der Fachgruppe Sozialpsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Potsdam, Deutschland.

Martiny, S. E., Gleibs, I. H., Parks-Stamm, E., Martiny-Huenger, T., Froehlich, L., Harter, A.-L., Roth, J. (September 2015). Counteracting negative stereotypes in sports: Examining the impact of multiple identities on sensorimotor tasks. Vortrag auf der 15. Tagung der Fachgruppe Sozialpsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Potsdam, Deutschland.

Froehlich, L., Martiny, S. E., Deaux, K., & Mok, S. Y. (Juni 2015). Competence stereotypes predict student teachers’ causal attributions for immigrants’ academic underperformance. Vortrag auf dem EASP Medium Size Meeting “Social Justice: Inequality and Recognition”, Schloss Oppurg, Deutschland.

Froehlich, L. (Juli 2014). Moderators of stereotype threat effects:
The influence of implicit theories of intelligence and self-construal on performance under stereotype threat.
Vortrag auf der 11. SoDoc Summer School, Friedrichshafen, Deutschland.

Mok, S. Y., Martiny, S. E., Deaux, K., Gleibs, I. H., & Froehlich, L. (Juli 2014). Goodbye, Ingroup! Turkish-origin migrants’ tendency to leave their threatened ingroup after stereotype activation is moderated by collectivism. Vortrag auf der 11. SoDoc Summer School, Friedrichshafen, Deutschland.

Mok, S. Y., Martiny, S. E., Deaux, K., Gleibs, I. H., & Froehlich, L. (Juli 2014). Goodbye, Ingroup! Female Turkish-origin migrants’ tendency to leave their threatened ingroup after stereotype activation. Vortrag auf dem 17. General Meeting der European Association of SocialPsychology (EASP) 2014, Amsterdam, Niederlande.

Froehlich, L., Martiny, S. E., Deaux., K., & Mok, S.Y. (September 2013). Implizite Intelligenztheorien moderieren den Einfluss von Stereotype Threat auf die Testleistung türkischstämmiger Migranten. Vortrag auf der. 14. Tagung der Fachgruppe Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Hildesheim, Deutschland.

Froehlich, L., Martiny, S., Deaux., K., & Mok, S. Y. (September 2013). Implizite Intelligenztheorien moderieren den Leistungsabfall für türkischstämmige Migranten unter Stereotype Threat. Vortrag auf der 14. Tagung der Fachgruppe Sozialpsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Hagen, Deutschland.

Mok, S. Y., Froehlich, L., Martiny, S. E., & Deaux, K. (September 2013). Deutsche SchülerInnen profitieren von Stereotype Threat für türkischstämmige Migranten.Vortrag auf der. 14. Tagung der Fachgruppe Sozialpsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Hagen, Deutschland.

Mok, S.Y., Froehlich, L., Martiny, S.E., & Deaux, K. (Juli 2013). Stereotype threat manipulation for Turkish migrants leads to lift effect for Germans. Vortrag auf dem 13. European Congress of Psychology (ECP), Stockholm, Schweden.

Martiny, S. E., Gleibs, I. H., & Froehlich, L. (Juli 2013). “Two souls, alas, are lodging in my breast”: Effects of multiple identities on identification and performance in stereotype threat situations. Vortrag auf dem Medium Size MeetingThe puzzle of “me” and “I”: Individual and Collective Perspectives on Self and Identity” der Fachgruppe Sozialpsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Schloss Oppurg, Deutschland.

Froehlich, L. (Juni 2013). Gender stereotypes in Japan: The role of the interdependent self for different kinds of stereotype threat. Vortrag auf dem Expertenworkshop “Identity and Identity Change” mit Prof. Dr. Kay Deaux, Konstanz, Deutschland.

Froehlich, L., Mok, S. Y., Martiny, S. E., & Deaux, K. (März 2013). Stereotype threat for Turkish migrants leads to lift effect for Germans. Vortrag auf der 55. Tagung experimentell arbeitender Psychologen (TeaP), Wien, Österreich.

EINGELADENE VORTRÄGE

Stereotypes and stereotype threat in higher distance education. Vortrag in der Mitglieder-Vollversammlung des Forschungszentrums CATALPA, FernUniversität in Hagen, Februar 2023.

Student diversity and e-exam acceptance in higher education. Vortrag im Nachwuchskolloquium des Forschungsschwerpunkts D²L², FernUniversität in Hagen, Juni 2022.

Stereotype und Stereotype Threat: Konsequenzen für soziale Beziehungen im Bildungskontext. Eingeladener Vortrag am Lehrstuhl für Sozialpsychologie, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Juni 2022.

“Do I belong?” – How stereotypes influence social relationships of adolescents with migration background in the German school context. Vortrag im Kolloquium des Forschungsschwerpunkts „Psychologie, Diversität und sozialer Zusammenhalt“, FernUniversität in Hagen, Dezember 2021.

Stereotype Threat für Lernende mit Migrationshintergrund: Konsequenzen für Leistung und soziale Beziehungen. Vortrag im Forschungskolloquium „Empirische Bildungsforschung“, Leibniz Universität Hannover, Dezember 2021.

“Gehöre ich dazu?” – Wie Stereotype die sozialen Beziehungen von Jugendlichen mit Migrationshintergrund im Schulkontext beeinflussen. Vortrag im Nachwuchskolloquium des Forschungsschwerpunkts D²L², FernUniversität in Hagen, September 2021

Increasing non-traditional students’ performance and social belonging in distance education: A stereotype threat perspective. Vortrag im Forschungskolloquium des Forschungsschwerpunkts D²L² (Digitalisierung, Diversität und Lebenslanges Lernen: Konsequenzen für die Hochschulbildung), FernUniversität in Hagen, April 2021

Cultural similarity predicts cross-national social preferences. Vortrag im Forschungskolloquium des Forschungsschwerpunkts “Psychologie, Diversität und sozialer Zusammenhalt”, FernUniversität in Hagen, Juli 2019

Frauen trösten – Männer kämpfen? Geschlechterunterschiede in prosozialem Verhalten im Kulturvergleich. Vortrag im Forschungskolloquium „Empirisch forschen in der Psychologie“, Universität Koblenz-Landau, November 2018

A cross-cultural investigation of the role of personality traits in the prediction of xenophile and xenophobic orientations. Vortrag in Research Seminar des Department of Psychology, UiT The Arctic University of Norway, Tromsø, Norwegen, August 2018

Negative Kompetenzstereotype und Stereotype Threat für türkischstämmige Migranten im deutschen Bildungssystem. Vortrag am Research Center for the Psychological Study of Individual and Community Change, FernUniversität in Hagen, Juni 2015

Moderators of Stereotype Threat Effects. Vortrag im Forschungskolloquium Sozialpsychologie der Universität Nagoya, Japan, November 2013

Cross-Cultural Investigation of Stereotype Threat. Vortrag im Forschungskolloquium Kulturpsychologie des Kokoro Research Center, Kyoto, Japan, November 2013

Gender Stereotypes and Stereotype Threat in Japan. Vortrag im Brown Bag Seminar Cognitive Psychology in Education, Graduate School of Education, Universität Kyoto, Japan, Oktober 2013

Geschlechterstereotype in Japan: Die Rolle des interdependenten Selbst für verschiedene Arten von Stereotype Threat. Vortrag im Forschungskolloquium Entwicklungspsychologie und Kulturvergleich, Universität Konstanz, April 2013

POSTERPRÄSENTATIONEN

Froehlich, L., Martiny, S. E., & Deaux, K. (Juli 2017). Investigating the structure, antecedents, and consequences of multiple social identities of immigrant students in Germany. Poster presented at the 18th General Meeting of the European Association of Social Psychology (EASP), Granada, Spain.

Froehlich, L., Mok, S. Y., Froehlich, L., & Deaux, K. (Februar 2015). Stereotype Threat als Ursache niedriger Leistungen von SchülerInnen und Schülern mit Migrationshintergrund. Poster präsentiert auf der Bilanztagung „Chancengerechtigkeit und Teilhabe“ des Bundesministeriums für Bildung und Forschung, Berlin, Deutschland.

Froehlich, L., Martiny, S. E., Deaux, K., & Mok, S.Y. (Juli 2014). Implicit Theories of Intelligence Moderate Stereotype Threat Effects for Turkish-origin Migrants in Germany. Poster präsentiert auf dem 17. General Meeting der European Association of Social Psychology (EASP), Amsterdam, Niederlande.

Martiny, S. E., Deaux, K., Froehlich, L., & Mok, S. Y. (März 2014). Stereotype Threat für türkischstämmige Schülerinnen und Schüler. Poster präsentiert auf der Bildungsforschungstagung 2020 des Bundesministeriums für Bildung und Forschung, Berlin, Deutschland.

Martiny, S. E., Mok, S. Y., Froehlich, L., & Deaux, (November 2013). Stereotype Threat als Ursache niedriger Leistungen von Schülerinnen und Schülern mit Migrationshintergrund im deutschen Bildungssystem. Poster präsentiert auf dem Netzwerktreffen „Chancengerechtigkeit und Teilhabe“ des Bundesministeriums für Bildung und Forschung, Bonn, Deutschland.

Jan-Bennet Voltmer | 14.04.2025