Dr. Sandra Eleonore Johst
Photo: privat
CV
Academic career:
- 2009-2012 BA studies in cultural studies with a focus on philosophy and literary studies at the Open University of Hagen
Bachelor thesis: The central function of the question in Hans-Georg Gadamer's hermeneutics - 2012-2015 MA studies in Philosophy at the Ludwig-Maximilians-University Munich
Master Thesis: Persons and Bodies: The Language of Political Philosophy in Hobbes' Leviathan - 2016-2018 Education as a psychological counselor at Impulse e.V. in Wuppertal
Thesis: Guidance for decisions - Kohlberg's psychology of moral development as a basis for counseling practice - 2016-2019 PhD studies at the School of Philosophy
Start of PhD 2017 on the educational thinking of Immanuel Kant with Prof. Dr. Andreas Trampota - 2018-2021 PhD scholarship of the German National Academic Foundation
Publications:
- “Vom gemeinsamen Lachen zu Gesprächen, die wir dringend führen sollten“ in: APHIN, 29. Rundbrief, 2023, S. 10-12.
- "Kant als Lehrer der Aufklärung. Historische und systematische Verbindungslinien zum Pädagogischen" (2022)
- "Wer soll den Menschen zum Guten erziehen? Kants pädagogisches Denken und pädagogisch denken mit Kant" in: Estudos Kantianos, V. 10, N. 1, 2022, S. 107-118.
- "Für wen schreibt Kant und warum? Kants Haltung als philosophischer Schriftsteller in seinen Vorreden" in: Studia Kantiana, V. 18, N. 3, 2020, S. 177-195.
- "Verschmelzende Horizonte: Möglichkeiten unmittelbaren Verstehens" in: Critical Hermeneutics, 4, 2020, S. 183-203.
Presentations:
- "Lernen als Handeln in der Zeit: von dem, was ist - zu dem, was bleibt", Vortrag für das Symposium "Zeit in der Hochschullehre", virtuell über Zoom 2023. to presentation
- "Anfänge des Philosophierens: Über das Lachen zu kritischer Selbstreflexion und konstruktiver Diskussion", Vortrag für die Besetzung der Professur Didaktik der Philosophie in Mainz 2022.
- "Kants Kompendien: Ein Beispiel für philosophischen Unterricht im18. Jahrhundert", Vortrag für das 3. APHIN-Symposium in Göttingen 2022.
- "Was ist Aufklärung und wie kann sie gelingen? Ein philosophiehistorischer Blick auf Kant und Foucault", Vortrag für die Hagener Woche der Philosophie an der FernUniversität in Hagen 2022.
- Lehrerpersönlichkeit: Das grenzüberschreitende Potential einer komplexen Unterrichtsvariable, Vortrag für das Symposium "Grenzüberschreitende Lehre - Neue Perspektiven der Hochschuldidaktik", virtuell über Zoom 2022. to presentation
- "Critical Philosophy and Education: Who is the best teacher to cultivate our reason?", Presentation and paper for the 9th Multilateral Kant Colloquium: Justice, Peace, and Cosmopolitan Values in Lisbon (hybrid) 2021.
- Enlightenment Reloaded: How to become better as individuals and humankind?, Lecture and conference paper for the 8th Euroacademia Forum of Critical Studies in Venice 2020.
- Kantian Philosophy as pedagogical orientation, Presentation and paper for the III. International Conference of Pedagogy in Braga 2019.
- Die Pädagogik aus kantischer Perspektive, Presentation at the Third International PhD Workshop of the Kant Society in Graz 2018.
Chair of Philosophy I
| 10.05.2024